Varför din hållning spelar en viktig roll för din hälsa

Som barn måste du ha fått höra att du ska sitta rakt och titta på din hållning. Men har du någonsin funderat på varför din hållning är så viktig, förutom den uppenbara anledningen att bra hållning ser bättre ut? Du visste förmodligen redan att din hållning är det sätt du håller din kropp mot tyngdkraften när du står, sitter och ligger ner. Men visste du att din hållning är direkt relaterad till din hälsa?

Med rätt kroppsläge behöver du minimal ansträngning för att hålla din kropp mot tyngdkraften. I motsats till vad många tror, beror god hållning på ryggradens position och funktion snarare än hur starka dina muskler är. När din ryggrad blir överbelastad, till exempel vid ett fall, olycka eller långvarigt sittande, kan ryggkotorna förskjutas. Din kropp kan inte alltid korrigera dessa förskjutna kotor i sig, vilket kan få din hållning att kollapsa. Visst, dina muskler hjälper till att hålla din kropp upprätt, men efter ett tag blir dina muskler trötta. Som ett resultat kommer du fortfarande att kollapsa även om du har starka muskler.

Din ryggrad skyddar ryggmärgen; den centrala vägen för alla nerver mellan din hjärna och resten av din kropp. Så god hållning spelar en mycket viktig roll för optimal hälsa och välbefinnande eftersom det påverkar ditt nervsystem. Attityd är inte bara hur du ser ut på utsidan, utan ger information om hur du fungerar på insidan. Bra hållning hjälper dig att se, känna och röra dig bättre. När din hållning är rätt fungerar dina organ bättre.

Har du någonsin märkt att du sitter med huvudet framåt när du arbetar vid datorn? Ta en titt på dina kollegor och se hur många som har samma problem. När huvudet hänger för långt framåt, är det mycket tryck på halskotorna. Detta kan orsaka nacksmärta, huvudvärk och stickningar i armarna, och det kan påverka din energinivå.

Fäll med en krokig övre rygg kan orsaka smärta mellan axelbladen och problem i axlar och armar, men det kan till och med påverka matsmältningen, cirkulationen och andningen. Många människor inser inte att det är svårare att andas när du är i en nedgång. Detta beror på att ditt membran inte fungerar ordentligt i det här läget. När du förbättrar din hållning kan du ofta andas bättre, vilket innebär att du absorberar mer syre och förbättrar cirkulationen.

Kom ihåg att din kropp är en helhet! Din kropp anpassar sig till alla förändringar och kompenserar för problem på andra ställen. Om du har hållningsproblem i nedre delen av ryggen kommer du antagligen också att ha problem i övre delen av ryggen eller nacken och vice versa.

Ett bra sätt att ta reda på hur din hållning mår (eller att ta reda på om dina symtom kan vara hållningsrelaterade) är att kontrollera din hållning i spegeln hemma. Det bästa sättet att kontrollera din hållning är att andas in, andas ut och sänka kroppen. På det här sättet kan du se hur din kropps strukturella ram verkligen ser ut utan att dina muskler håller dig uppe. Det är den position du sitter eller står i så fort dina muskler blir trötta.

Visst, du kan träna dina muskler för att få dem att hålla upp din kropp längre, men skulle du inte hellre fixa den bakomliggande orsaken till din dåliga hållning? Våra naprapater använder speciella tekniker för hållningskorrigering. Har du klagomål som du tror är relaterade till din hållning och vill du verkligen lösa dem? Gör ett möte idag så kommer vi igång så snart som möjligt! Vi är den bästa naprapaten i Göteborg!