SMÄRTFRITT LIV ÄR MÖJLIGT!

Ryggsmärta är den vanligaste sjukdomen i Sverige. En undersökning visade 2017 att cirka 70 procent av alla anställda i åldrarna 16 till 65+ lider av ryggsmärtor minst en gång om året. Dessa varar i genomsnitt mindre än en vecka, är av måttlig svårighetsgrad och kontrolleras sällan av en läkare. Ryggsmärta som varar längre än tolv veckor klassificeras som kronisk. Cirka 14 procent av alla anställda lider för närvarande av kroniska klagomål. Sammantaget har antalet personer som lider av ryggsmärta ökat med 38 procent sedan 2012. Orsakerna finns ofta i det dagliga arbetet.

Orsaker: Felaktiga sittvanor, för mycket stress, för lite träning

En svensk kontorsarbetare tillbringar cirka åttiotusen timmar av sitt arbetsliv på att sitta ner. Dessutom finns det ofta icke-ergonomiska stolar och bord, en framåtriktad hållning när man arbetar med en datorskärm, för mycket stress och för lite rörelse. Vår kropp behöver akut den senare för att förhindra muskelspasmer, subluxationer (feljusteringar) och dålig hållning. Som ett resultat av för lite träning reagerar kroppen med ryggont. Förstå detta som en varningssignal!

Smärtstillande medel ersätter inte orsaksbaserad behandling

Cirka 40 procent av de drabbade använder smärtstillande medel för att dölja akut ryggsmärta istället för att hantera orsaken till smärtan. Även om smärtstillande medel hjälper på kort och medellång sikt kan de inte eliminera orsaken till symtomen. Manuella terapier som amerikansk kiropraktik är specialiserade på att behandla smärta holistiskt och helt utan medicinering.

Är det verkligen möjligt att leva utan smärta?

JA! Amerikansk kiropraktik kan hjälpa dig att lindra ryggsmärtor på lång sikt, holistiskt och naturligt. Med hjälp av mjuka justeringar bör subluxationerna av ryggraden som ligger bakom smärtan elimineras icke-invasivt och utan ansträngning. Som ett resultat av behandlingen kommer nack- och axelsmärtor också att minska. Regelbundna justeringar bör också förhindra att subluxationer och tillhörande smärta uppträder igen.

Till stöd för kiropraktik bör du integrera små pauser med rörelse i din vardag. Bara fem minuter i timmen räcker för att sänka stresshormoner och slappna av i ryggen.

Kontakta oss som din naprapat i Göteborg!