En stillasittande livsstil

Miljö och livsstil kan påverka hälsan på bäckenbenet. I vissa kulturer är till exempel bäckenet viktigt och betonat i dans och rörelse, medan det i andra är tabu.

Det har länge observerats att urininkontinens är mindre vanlig hos kvinnor i Asien än i Europa och Nordamerika. De tillskrev detta integrationen av bäckenrörelser med dans och dagliga aktiviteter. Kvinnor i Asien sitter ofta på golvet och lutar sig framåt medan de arbetar – till skillnad från kvinnor i Europa och Nordamerika, där bäckenmusklerna vanligtvis hålls i ett horisontellt plan, måste tarmarna hållas i denna position.
En forskare påpekade att i den islamiska religionen knäböjer kvinnor och män sig framåt under fem böner, vilket lindrar bäckenbenet upp till 1830 gånger om året! Människor som knäböjer under sina dagliga aktiviteter, som vanligt i många länder, aktiverar muskelskedjor som kan bidra till god hållningskontroll och hjälper till att stärka musklerna i benen, bäckenbenet och överkroppen.

Stabilitet, rörlighet och muskelstyrka i bäckenområdet kan försvagas i den stillasittande, ”moderna” västerländska livsstilen där människor reser med bil och använder hissar istället för att gå i trappor. Mode som kräver tätt passande korsetter eller bälten, som ibland anses vara socialt önskvärt, orsakar en mängd olika buk- och bäckenbesvär, eftersom de kan bula och försämra inre organ. Många vuxna har inte rörlighet i höftlederna (och de kompenserar för detta genom överdriven ländryggsflexion) eftersom tätt passande byxor inte låter höfterna röra sig normalt. Att ha på sig högklackade skor kan också påverka din hållning. Det finns svaghet och varierande spänning i musklerna i höfterna, bäckenet och nedre delen av ryggen. Människor som tillbringar för mycket tid i soffan de kan ha rygg- och bäckenbensproblem på grund av sin livsstil. Denna typ av livsstil försvårar också diafragmatisk andning. Tyvärr är beviset för detta fortfarande bara empiriskt, inte statistiskt.

Fundera på vilka positioner tillbringar du mest av din tid på dagen? Försvagar du omedvetet dina muskler i bäckenbenet?